Thursday, January 6, 2022

Uppsats om vad utbildning är

Uppsats om vad utbildning är



Vi förväntar oss att de kommer att titta under ytan, försöka utmana felaktiga framställningar och lögner och vara öppna för alternativ. I det här fallet MBA, utbildade i verktygen för hävstångsköp, uppsats om vad utbildning är, skattelättnader och kapitalrörlighet har gjort vad ingen invaderande armé kunde göra: de förstörde en amerikansk stad med total straffrihet på uppdrag av något som kallas "bottom line". Smith, H. London: Thorsons. Men i huvudsak är ditt jobb att forma det materialet till en slutprodukt som passar uppsats om vad utbildning är schema du hade i åtanke till att börja med. Och kunskap är inte en utbildning i sig.





Utbildningens syfte



En av artiklarna i The Learning Revolution IC 27 Ursprungligen publicerad i vinter på sidan 52 Copyright cby Context Institute. Vi är vana vid att tänka att lärande är bra i och för sig, uppsats om vad utbildning är. Men som miljöpedagog David Orr påminner oss, har vår utbildning fram till nu på något sätt skapat ett monster. Den här uppsatsen är anpassad från hans inledande tal till avgångsklassen vid Arkansas College. Det fick många på vårt kontor att undra varför sådana tal hålls i slutet, snarare än i början, av den kollegiala erfarenheten. David Orr är grundaren av Meadowcreek Project, ett miljöutbildningscenter i Fox, AR, och är för närvarande på fakulteten vid Oberlin College i Ohio.


VIII, uppsats om vad utbildning är, Nej. Om idag är en typisk dag på planeten jorden kommer vi att förlora kvadratkilometer av regnskog, eller ungefär ett tunnland per sekund. Vi kommer att förlora ytterligare 72 kvadratkilometer till inträngande öknar, som ett resultat av mänsklig misskötsel och överbefolkning. Vi kommer att förlora 40 till arter, och ingen vet om antalet är 40 eller Idag kommer den mänskliga befolkningen att öka med Och idag kommer vi att lägga till 2, ton klorfluorkolväten till atmosfären och 15 miljoner ton kol. I kväll kommer jorden att vara lite varmare, dess vatten surare och livsstrukturen mer nedsliten. Sanningen är att många saker som din framtida hälsa och välstånd beror på är i stor fara: klimatstabilitet, de naturliga systemens motståndskraft och produktivitet, naturens skönhet och biologisk mångfald.


Det är värt att notera att detta inte är okunniga människors verk. Det är snarare till stor del resultatet av arbete av personer med BA, BS, LLB, MBA och PhDs. Elie Wiesel gjorde en liknande poäng till Global Forum i Moskva i vintras när han sa att formgivarna och förövarna av Förintelsen uppsats om vad utbildning är arvingarna till Kant och Goethe. I de flesta avseenden var tyskarna de bäst utbildade människorna på jorden, men deras utbildning fungerade inte som en tillräcklig barriär mot barbari. Vad var det för fel på deras utbildning? Detsamma kan sägas om hur vår utbildning har förberett oss att tänka på den naturliga världen. Det är en fråga av ingen liten konsekvens att de enda människor som har levt hållbart på planeten under en längre tid inte kunde läsa, eller, som Amish, inte gör en fetisch av att läsa.


Min poäng är helt enkelt att utbildning inte är någon garanti för anständighet, klokhet eller visdom. Mer av samma sorts utbildning kommer bara att förvärra våra problem. Detta är inte ett argument för okunnighet, utan snarare ett uttalande om att utbildningens värde nu måste mätas mot normerna för anständighet och mänsklig överlevnad - de frågor som nu hänger så stora framför oss under årtiondet av s och därefter. Det är inte utbildning som kommer att rädda oss, utan utbildning av ett visst slag, uppsats om vad utbildning är. Vad gick fel med samtida kultur och med utbildning?


Tillsammans lade dessa tre grunden för modern utbildning, grunder som nu är inskrivna i myter som vi har kommit att acceptera utan att ifrågasätta. Låt mig föreslå sex. För det första finns myten att okunnighet är ett lösbart problem. Okunskap är inte ett lösbart problem, utan snarare en ofrånkomlig del av det mänskliga tillståndet. Kunskapens framfart bär alltid med sig framgången av någon form av okunnighet. Efter Thomas Midgely Jr. upptäckte CFC, blev det som tidigare varit ett stycke trivial okunnighet en kritisk, livshotande lucka i människans förståelse av biosfären. Ingen tänkte fråga "vad gör detta ämne med vad? Med upptäckten av CFC ökade kunskapen; men som omkretsen av en expanderande cirkel växte också okunnigheten.


En andra myt är att med tillräckligt med kunskap och teknik kan vi hantera planeten jorden. Den tilltalar vår fascination av digitala avläsningar, datorer, knappar och rattar. Men komplexiteten hos jorden och dess livssystem kan aldrig hanteras säkert. Ekologin för den översta tum av matjord är fortfarande i stort sett okänd, liksom dess förhållande till de större systemen i biosfären, uppsats om vad utbildning är. Det som kan hanteras är vi: mänskliga önskningar, ekonomier, politik och samhällen. Men vår uppmärksamhet fångas av de saker som undviker de svåra val som politik, moral, etik och sunt förnuft innebär. Det är mycket bättre att omforma oss själva så att de passar en ändlig planet än att försöka omforma planeten så att den passar våra oändliga önskemål.


En tredje myt är att kunskapen ökar och därmed mänsklig godhet. Det pågår en informationsexplosion, med vilken jag menar en snabb ökning av data, ord och papper. Men denna explosion bör inte tas för en ökning av kunskap och visdom, som inte kan mätas så lätt. Vad som kan sägas ärligt är att viss kunskap ökar medan andra typer av kunskap går förlorade. David Ehrenfeld har påpekat att biologiska institutioner inte längre anställer lärare inom områden som systematik, uppsats om vad utbildning är, taxonomi eller ornitologi. Med andra ord, viktig kunskap går förlorad på grund av den senaste tidens överbetoning av molekylärbiologi och genteknik, som är mer lukrativa, men inte viktigare, undersökningsområden.


Vi saknar fortfarande vetenskapen om landhälsa som Aldo Leopold efterlyste för ett halvt sekel sedan. Med ord Uppsats om vad utbildning är Lopez:. År för år minskar antalet människor med förstahandserfarenhet i landet. Landsbygdsbefolkningen fortsätter att flytta till städerna... I kölvattnet av denna förlust av personlig och lokal kunskap har kunskapen från vilken en verklig geografi härrör, den kunskap som ett land i slutändan måste stå på, kommit något svårt att definiera men jag tycker att det är olyckligt och oroande. I förvirringen av data med kunskap är ett djupare misstag att lärande kommer att göra oss till bättre människor. Men lärande, som Loren Eiseley en gång sa, är oändligt och "I sig själv kommer det aldrig att göra oss etiska [människor]. Sammantaget är det möjligt att vi blir mer okunniga om de saker vi måste veta för att leva bra och hållbart på jorden.


En fjärde myt om högre utbildning är att vi på ett adekvat sätt kan återställa det som vi har demonterat. I den moderna läroplanen har vi fragmenterat världen i bitar som kallas discipliner och underdiscipliner, uppsats om vad utbildning är. Som ett resultat, efter 12 eller 16 eller 20 års utbildning, uppsats om vad utbildning är, de flesta studenter tar examen utan någon bred integrerad känsla av sakers enhet. Konsekvenserna för uppsats om vad utbildning är personlighet och för planeten är stora. Till exempel producerar vi rutinmässigt ekonomer som saknar den mest rudimentära kunskapen om ekologi. Detta förklarar varför våra nationella redovisningssystem inte subtraherar kostnaderna för biotisk utarmning, jorderosion, gifter i luft eller vatten och resursutarmning från bruttonationalprodukten.


Vi lägger till priset för försäljningen av en skäppa vete till BNP samtidigt som vi glömmer att subtrahera de tre skäpporna matjord som går förlorade i produktionen. För det femte, det finns en myt om att syftet med utbildning är att ge dig medel för uppåtgående rörlighet och framgång. Thomas Merton identifierade en gång detta som "massproduktionen av människor som bokstavligen är olämpliga för något annat än att delta i en utarbetad och helt konstgjord charad. Faktum är att planeten inte behöver fler "framgångsrika" människor. Men det behöver desperat fler fredsstiftare, helare, återställare, historieberättare, uppsats om vad utbildning är älskare av alla former och former. Det behövs människor som bor bra på sina platser.


Det behöver människor med moraliskt mod som är villiga att gå med i kampen för att göra världen beboelig och human. Och dessa behov har lite att göra med framgång som vår kultur har definierat den. Slutligen finns det en myt att vår kultur representerar höjdpunkten av mänskliga prestationer: vi ensamma är moderna, tekniska och utvecklade. Detta representerar naturligtvis kulturell arrogans av värsta sort, och en grov misstolkning av historia och antropologi. Nyligen har denna uppfattning tagit formen att vi vann det kalla kriget och att kapitalismens triumf över kommunismen är fullbordad, uppsats om vad utbildning är.


Kommunismen misslyckades eftersom den producerade för lite uppsats om vad utbildning är för hög kostnad. Men kapitalismen har också misslyckats för att den producerar för mycket, delar för lite, också till för hög kostnad för våra barn och barnbarn. Kommunismen misslyckades som en asketisk moral, uppsats om vad utbildning är. Kapitalismen misslyckades eftersom den förstör moralen totalt. Det här är inte den lyckliga värld som hur många fuckless annonsörer och politiker som helst beskriver. Vi har byggt en värld av sybaritisk rikedom för ett fåtal och Calcuttans fattigdom för en växande underklass. När det är som värst är det en värld av sprickor på gatorna, insensuellt våld, anomi och den mest desperata sorten av fattigdom.


Faktum är att vi lever i en sönderfallande kultur. Med Ron Millers ord, redaktör för Holistic Review:. Det odlar inte syn, uppsats om vad utbildning är, fantasi, eller estetisk eller andlig känslighet. Det uppmuntrar inte till mildhet, generositet, omtanke eller medkänsla. I allt högre grad i slutet av 1900-talet har den ekonomisk-teknokratiska-statistiska världsbilden blivit en monstruös förstörare av vad som är kärleksfullt och livsbejakande i den mänskliga själen. Mätt mot agendan för mänsklig överlevnad, hur kan vi tänka om utbildning? Låta uppsats om vad utbildning är föreslå sex principer. För det första är all utbildning miljöutbildning. Genom vad som ingår eller exkluderas lär vi eleverna att de är en del av eller skild från den naturliga världen.


Att till exempel lära ut ekonomi utan hänvisning till termodynamikens lagar eller ekologins lagar är att lära ut en fundamentalt viktig ekologisk läxa: att fysik och ekologi inte har något med ekonomin att göra. Det råkar bara vara det uppsats om vad utbildning är fel. Samma sak gäller i hela läroplanen. En andra princip kommer från det grekiska begreppet paideia. Ämnet är helt enkelt verktyget. Grekerna visste bättre. För det tredje skulle jag vilja föreslå att kunskap bär ansvaret för att se till att den används väl i världen. Resultaten av en hel del samtida forskning liknar dem som förebådats av Mary Shelley: monster av teknologi och dess biprodukter som ingen tar ansvar för eller ens förväntas ta ansvar för.


Vars ansvar är Love Canal? Ozonförlust?





uppsats om emotionell intelligens



Sanningen är att många saker som din framtida hälsa och välstånd beror på är i stor fara: klimatstabilitet, de naturliga systemens motståndskraft och produktivitet, naturens skönhet och biologisk mångfald. Det är värt att notera att detta inte är okunniga människors verk. Det är snarare till stor del resultatet av arbete av personer med BA, BS, LLB, MBA och PhDs. Elie Wiesel gjorde en liknande poäng till Global Forum i Moskva i vintras när han sa att formgivarna och förövarna av Förintelsen var arvingarna till Kant och Goethe. I de flesta avseenden var tyskarna de bäst utbildade människorna på jorden, men deras utbildning fungerade inte som en tillräcklig barriär mot barbari.


Vad var det för fel på deras utbildning? Detsamma kan sägas om hur vår utbildning har förberett oss att tänka på den naturliga världen. Det är en fråga av ingen liten konsekvens att de enda människor som har levt hållbart på planeten under en längre tid inte kunde läsa, eller, som Amish, inte gör en fetisch av att läsa. Min poäng är helt enkelt att utbildning inte är någon garanti för anständighet, klokhet eller visdom. Mer av samma sorts utbildning kommer bara att förvärra våra problem. Detta är inte ett argument för okunnighet, utan snarare ett uttalande om att utbildningens värde nu måste mätas mot normerna för anständighet och mänsklig överlevnad - de frågor som nu hänger så stora framför oss under årtiondet av s och därefter.


Det är inte utbildning som kommer att rädda oss, utan utbildning av ett visst slag. Vad gick fel med samtida kultur och med utbildning? Tillsammans lade dessa tre grunden för modern utbildning, grunder som nu är inskrivna i myter som vi har kommit att acceptera utan att ifrågasätta. Låt mig föreslå sex. För det första finns myten att okunnighet är ett lösbart problem. Okunskap är inte ett lösbart problem, utan snarare en ofrånkomlig del av det mänskliga tillståndet. Kunskapens framfart bär alltid med sig framgången av någon form av okunnighet. I , efter Thomas Midgely Jr. upptäckte CFC, blev det som tidigare varit ett stycke trivial okunnighet en kritisk, livshotande lucka i människans förståelse av biosfären.


Ingen tänkte fråga "vad gör detta ämne med vad? Med upptäckten av CFC ökade kunskapen; men som omkretsen av en expanderande cirkel växte också okunnigheten. En andra myt är att med tillräckligt med kunskap och teknik kan vi hantera planeten jorden.. Den tilltalar vår fascination av digitala avläsningar, datorer, knappar och rattar. Men komplexiteten hos jorden och dess livssystem kan aldrig hanteras säkert. Ekologin för den översta tum av matjord är fortfarande i stort sett okänd, liksom dess förhållande till de större systemen i biosfären. Det som kan hanteras är vi: mänskliga önskningar, ekonomier, politik och samhällen. Men vår uppmärksamhet fångas av de saker som undviker de svåra val som politik, moral, etik och sunt förnuft innebär.


Det är mycket bättre att omforma oss själva så att de passar en ändlig planet än att försöka omforma planeten så att den passar våra oändliga önskemål. En tredje myt är att kunskapen ökar och därmed mänsklig godhet. Det pågår en informationsexplosion, med vilken jag menar en snabb ökning av data, ord och papper. Men denna explosion bör inte tas för en ökning av kunskap och visdom, som inte kan mätas så lätt. Vad som kan sägas ärligt är att viss kunskap ökar medan andra typer av kunskap går förlorade. David Ehrenfeld har påpekat att biologiavdelningar inte längre anställer lärare inom områden som systematik, taxonomi eller ornitologi. Med andra ord, viktig kunskap går förlorad på grund av den senaste tidens överbetoning av molekylärbiologi och genteknik, som är mer lukrativa, men inte viktigare, undersökningsområden.


Vi saknar fortfarande vetenskapen om landhälsa som Aldo Leopold efterlyste för ett halvt sekel sedan. Med Barry Lopez ord:. År för år minskar antalet människor med förstahandserfarenhet i landet. Landsbygdsbefolkningen fortsätter att flytta till städerna... I kölvattnet av denna förlust av personlig och lokal kunskap har kunskapen från vilken en verklig geografi härrör, den kunskap som ett land i slutändan måste stå på, kommit något svårt att definiera men jag tycker att det är olyckligt och oroande. I förvirringen av data med kunskap är ett djupare misstag att lärande kommer att göra oss till bättre människor.


Men lärande, som Loren Eiseley en gång sa, är oändligt och "I sig själv kommer det aldrig att göra oss etiska [människor]. Sammantaget är det möjligt att vi blir mer okunniga om de saker vi måste veta för att leva bra och hållbart på jorden. En fjärde myt om högre utbildning är att vi på ett adekvat sätt kan återställa det som vi har demonterat. I den moderna läroplanen har vi fragmenterat världen i bitar som kallas discipliner och underdiscipliner. Som ett resultat, efter 12 eller 16 eller 20 års utbildning, tar de flesta studenter examen utan någon bred integrerad känsla av sakers enhet.


Konsekvenserna för deras personlighet och för planeten är stora. Till exempel producerar vi rutinmässigt ekonomer som saknar den mest rudimentära kunskapen om ekologi. Detta förklarar varför våra nationella redovisningssystem inte subtraherar kostnaderna för biotisk utarmning, jorderosion, gifter i luft eller vatten och resursutarmning från bruttonationalprodukten. Vi lägger till priset för försäljningen av en skäppa vete till BNP samtidigt som vi glömmer att subtrahera de tre skäpporna matjord som går förlorade i produktionen. För det femte, det finns en myt om att syftet med utbildning är att ge dig medel för uppåtgående rörlighet och framgång. Thomas Merton identifierade en gång detta som "massproduktionen av människor som bokstavligen är olämpliga för något annat än att delta i en utarbetad och helt konstgjord charad.


Faktum är att planeten inte behöver fler "framgångsrika" människor. Men det behöver desperat fler fredsstiftare, helare, återställare, historieberättare och älskare av alla former och former. Det behövs människor som bor bra på sina platser. Det behöver människor med moraliskt mod som är villiga att gå med i kampen för att göra världen beboelig och human. Och dessa behov har lite att göra med framgång som vår kultur har definierat den. Slutligen finns det en myt att vår kultur representerar höjdpunkten av mänskliga prestationer: vi ensamma är moderna, tekniska och utvecklade. Detta representerar naturligtvis kulturell arrogans av värsta sort, och en grov misstolkning av historia och antropologi.


Nyligen har denna uppfattning tagit formen att vi vann det kalla kriget och att kapitalismens triumf över kommunismen är fullbordad. Kommunismen misslyckades eftersom den producerade för lite till för hög kostnad. Men kapitalismen har också misslyckats för att den producerar för mycket, delar för lite, också till för hög kostnad för våra barn och barnbarn. Kommunismen misslyckades som en asketisk moral. Kapitalismen misslyckades eftersom den förstör moralen totalt. Det här är inte den lyckliga värld som hur många fuckless annonsörer och politiker som helst beskriver. Vi har byggt en värld av sybaritisk rikedom för ett fåtal och Calcuttans fattigdom för en växande underklass. När det är som värst är det en värld av sprickor på gatorna, insensuellt våld, anomi och den mest desperata sorten av fattigdom.


Faktum är att vi lever i en sönderfallande kultur. Med Ron Millers ord, redaktör för Holistic Review:. Den odlar inte syn, fantasi eller estetisk eller andlig känslighet. Det uppmuntrar inte till mildhet, generositet, omtanke eller medkänsla. I allt högre grad i slutet av 1900-talet har den ekonomisk-teknokratiska-statistiska världsbilden blivit en monstruös förstörare av vad som är kärleksfullt och livsbejakande i den mänskliga själen. Mätt mot agendan för mänsklig överlevnad, hur kan vi tänka om utbildning? Låt mig föreslå sex principer. För det första är all utbildning miljöutbildning. Genom vad som ingår eller exkluderas lär vi eleverna att de är en del av eller skild från den naturliga världen. Att till exempel lära ut ekonomi utan hänvisning till termodynamikens lagar eller ekologins lagar är att lära ut en fundamentalt viktig ekologisk läxa: att fysik och ekologi inte har något med ekonomin att göra.


Det råkar bara vara helt fel. Samma sak gäller i hela läroplanen. En andra princip kommer från det grekiska begreppet paideia. Ämnet är helt enkelt verktyget. Detta innehållsområde är viktigt eftersom undervisning i läroplanen är hur du undervisar eleverna. För att undervisa varje elev måste du undervisa i läroplanen på ett sätt så att de förstår det. Detta inkluderar undervisning på flera olika sätt eftersom varje elev lär sig olika. Målet som lärare är att hjälpa varje elev att lära sig och att lyckas i framtida skolgång och liv. När en elev förstår... En utbildning är den process av lärande som leder till att varje individ kan utöka sin kreativitet, få kunskap och lära sig nya färdigheter.


Jag ser studenten som den centrala delen av utbildningen. Därför tror jag att syftet med utbildning måste vara att ge näring åt elevens förmåga att tänka, att ifrågasätta, att utforska, att analysera, att förnya och att drömma vad som kan vara. På detta sätt kommer studenten att bli en informerad, utbildad och bidragande medlem av det lokala och globala samhället. Redan från början lär eleven sig genom de erfarenheter han möter. Hans kunskap bygger på dessa erfarenheter,... Hem Flashcards Skapa Flashcards Uppsatser Uppsatsämnen Skrivverktyg. Uppsatser Uppsatser FlashCards. Bläddra i uppsatser. Logga in. Flashcard Dashboard Essay Dashboard Essay Inställningar Logga ut.


Hemsida Syfte med utbildning Uppsats Exempel. Syfte med utbildning Uppsats Exempel. Sortera efter: Mest relevant Högsta betyg. Anständiga uppsatser. Sida 1 av 50 - Om uppsatser. Syfte med utbildning ord 4 sidor. Utbildningens syfte. Läs mer. Syftet med utbildning ord 4 sidor. Syftet med utbildning. Education By Noddings: The Purpose Of Education Words 4 sidor. Education By Noddings: The Purpose Of Education. Utbildning: Rousseau om utbildningens syfte Ord 8 sidor. Utbildning: Rousseau om utbildningens syfte. Utbildningens egenskaper: Utbildningens syfte Ord 6 sidor.


Utbildningens egenskaper: Utbildningens syfte. Syftet med folkbildningsord 4 sidor. Syftet med folkbildning. Vad är syftet med utbildning? Vad är syftet med utbildning ord 3 sidor. Vad är syftet med utbildning. Syfte med utbildningsanalys ord 5 sidor. Syfte med utbildningsanalys.

No comments:

Post a Comment