Friday, March 18, 2022

Refererar i uppsats

Refererar i uppsats



Skrivtjänster Uppsats Skriva Uppgift Skriva Kursuppgifter Skriva Kommenterad Bibliografi Fallstudie Skriva Litteratur Granskning Skriva rapport Skriva Reflekterande rapport Skriva Forskningsförslag Modell Svar Tentamen Noteringar, refererar i uppsats. ELLER 12 Robert Smith, CSR i näringslivetRefererar i uppsats, Den bästa tumregeln som de flesta lärare följer är att du bör sträva efter att mestadels citera källor från de senaste 10 åren. När du blir säkrare med dina referenser kan du blanda ihop detta lite. Bokens titel: Versal även för undertext. Lafayette Preparatory Academy.





Hur du märker din referenslista



Korrekt källhänvisning är en tvådelad process. Du måste först citera varje källa i din uppsats. dessa citat i uppsatsen kallas citat i texten. Du MÅSTE citera alla citerade, refererar i uppsats, parafraserade eller sammanfattade ord, idéer och fakta från källor. Utan citat i texten riskerar du tekniskt sett att plagieras, även om du har listat dina källor i slutet av uppsatsen. Citatet i texten inkluderar vanligtvis författarens efternamn och publiceringsår. Om du använder en direkt offert anges även sidnumret. Mer information finns på sid. Obs: Utgivningsåret anges inom parentes efter författarnas namn och sidnumret inom parentes i slutet av citatet.


Obs: I slutet av citatet står författarnas namn, publiceringsår och sidnummer inom parentes. Att arbeta för att lösa frågan om våld i fängelser börjar med att fastställa aspekter som kan kopplas till fångars våldsamma beteende Thomson et al. Refererar i uppsats fynden var häpnadsväckande "i en nyligen genomförd studie av relationer mellan föräldrar och vuxna barn" "Föräldrar och deras barn", p. Obs: Eftersom författaren refererar i uppsats texten anges inte, en förkortad version av titeln används istället. När du använder sekundära källor, använd frasen "som citeras i" och citera den sekundära källan på sidan Referenser.


När du använder direkta citattecken på 40 eller fler ord, dra in fem blanksteg från vänstermarginalen utan att använda citattecken. Den sista perioden bör komma före hänvisningen inom parentes. För att hedra och skydda sitt eget och andras arbete måste alla studenter ge kredit till proprietära källor som används för kursarbete. Det antas att all information som inte är dokumenterad antingen är allmän kännedom inom det området eller den studerandes ursprungliga arbete. Louis Community College, sid. Om du citerar ett specifikt webbdokument utan sidnummer, inkludera författarens namn, datum, rubrik på avsnittet och styckenummer inom parentes:.


Lär dig mer om sidan APA-referenser genom att gå igenom den här handouten. För information om STLCC:s policy för akademisk integritet, kolla in denna webbsida. Ett exempel på APA-uppsats finns nedan. Även om formateringen av uppsatsen inte kan replikeras exakt på en webbsida, kan du se det övergripande innehållet som måste inkluderas på varje sida. Observera att den övergripande formateringen skulle vara dubbelt spridd och skulle innehålla en rubrik med sidnumret i det övre högra hörnet och titeln på uppsatsen med bokstäver i det övre vänstra hörnet. Läskunnighet är en viktig färdighet i dagens samhälle. Läskunnighet innebär att bygga kritiskt tänkande, förstå bevisen i en text och ställa frågor. Vid en St. Louis skola, Lafayette Preparatory Academy LPArefererar i uppsats, eleverna har olika läs- och skrivförmågor.


Den här skolan behöver ett mer formaliserat läskunnighetsprogram. Den här uppsatsen fokuserar på att tänka på hur man på ett autentiskt sätt förstår läskunnighetsbehoven i denna gemenskap och hur man bygger ett läskunnighetsprogram på den här skolan. John Trischitti diskuterade i detta TED Talk hur analfabetism påverkar över en miljard människor världen över. Läskunnighet är avgörande för att minska fattigdom och kriminalitet och kan hjälpa till att bygga kritiskt tänkande, stark självuppfattning och självförtroende samt nyfikenhet och kreativitet. Undervisning i läskunnighet är centrerad på förmågan att läsa och skriva, men denna process bör gå längre än att läsa ord på en sida. Schmoker argumenterade för autentisk läskunnighet och hävdade att eleverna borde läras ut läskunnighet av högre ordning, eller förmågan att kritiskt läsa en text, förstå motsatta synpunkter och ställa genomtänkta frågor.


Dessa färdigheter refererar i uppsats genomsyras av läroplanen. På en lokal skola i St, refererar i uppsats. Louis-området, Lafayette Preparatory Academy LPA Att bygga ett läskunnighetsprogram av denna typ är avgörande. Att fastställa kärnfrågorna för läskunnighet och bygga ett framgångsrikt läskunnighetsprogram på LPA innebär att förstå hur man på ett autentiskt sätt engagerar samhällets behov och hur man bygger kapacitet inom detta läskunnighetsprogram. Lafayette Square ståtar med en historisk del av St. Överraskande nog, baserat på Missouri Department of Elementary and Secondary Education DESE-data, hade Lafayette Preparatory Academy LPAa K-8 offentlig charterskola i området endast Denna statistik baserades på årliga standardiserade bedömningar.


Vissa kanske tror att hjälpa till med läskunnighetsfrågan på LPA börjar med att förstå Missouris utbildningssystem. Autentiskt engagemang definieras ofta med den statliga utbildningsnämnden i åtanke. Varje lokalsamhälle, som Lafayette Square-området, kan ha en annan syn på vad utbildning är och därefter vad läskunnighet är. Att bygga kapacitet för ett framgångsrikt läskunnighetsprogram innebär att bestämma förändringar av den nuvarande läroplanen, tänka på program som kan uppmuntra läskunnighet och att ofta utvärdera läskunnighetspraxis. Eftersom LPA är en offentlig charterskola, verkar den inom sfären av Missouri-standarder men har också en flexibel läroplan. Läroplanen bör då spegla denna stadsgemenskaps behov. Ett aktuellt program som har ökat läskunnigheten hos eleverna på denna skola är fritidsprogrammet, som ger eleverna läsflytande och förståelse.


Dessutom skulle kompetensutvecklingsseminarier kunna genomföras för föräldrar och andra i samhället. På så sätt kan de färdigheter som utvecklas i klassrummet förstärkas i samhället. Ofta ses utbildning och läskunnighet som fasta konstruktioner. Eleverna behöver ha specifika kunskaper och färdigheter, refererar i uppsats, och de måste visa den kunskapen på standardiserade tester. Varje gemenskap har dock sina egna unika läskunnighet, som ofta inte valideras som läskunnighet. Även om det kan vara omöjligt att helt förstå Lafayette Preparatory Academy-gemenskapen, är det viktigt att reflektera över var eleverna är, refererar i uppsats. Vilka färdigheter har dessa elever redan? Vad refererar i uppsats studenter som är intresserade av att skriva?


Det är viktigt när man strukturerar dessa möten och beslutar om lösningar att ha alla intressenter närvarande och se till att de alla har möjlighet att bli hörda. Refererar i uppsats aspekter av deras kultur, gemenskap och läskunnighet i refererar i uppsats program på LPA visar kulturell känslighet och hjälper till att lokalisera läskunnighetsfrågan inom refererar i uppsats stadsgemenskap, refererar i uppsats. Först då kan ett framgångsrikt läskunnighetsprogram utvecklas. Delaney, R. Missouri lagstiftande församling. Lafayette Square demografi. Hämtad 1 maj från. Missouri Department of Elementary and Secondary Education.


Lafayette Preparatory Academy, refererar i uppsats. Schmoker, M, refererar i uppsats. Resultat refererar i uppsats Hur vi kan uppnå oöverträffade förbättringar i undervisning och lärande. TEDx-samtal. Läskunnighet är svaret: John Trischitti [Video]. BYGGA ETT läs- och läskunnighetsprogram PÅ EN LOKAL SKOLA 1, refererar i uppsats. BYGGA ETT läs- och läskunnighetsprogram PÅ EN LOKAL SKOLA 2. BYGGA ETT läs- och läskunnighetsprogram PÅ EN LOKAL SKOLA 3, refererar i uppsats. BYGGA ETT läs- och läskunnighetsprogram PÅ EN LOKAL SKOLA 4. BYGGA ETT läs- och läskunnighetsprogram PÅ EN LOKAL SKOLA 5, refererar i uppsats.


BYGGA ETT läs- och läskunnighetsprogram PÅ EN LOKAL SKOLA 6, refererar i uppsats.





prov om sjuksköterskeansökan



Du kan också se exempel på uppsatsskrivande. Det finns två system som vanligtvis används för att referera, och de är följande: 1. Anteckningssystem Detta innebär användning av sekventiella nummer som markörer i texten som fotnoter, anteckningarna i slutet av varje sida och slutnoter, anteckningarna som finns i slutet av en artikel. Detta används vanligtvis i Chicago 16th Edition och Vancouver Reference Styles. Du kan också se beskrivande uppsatsexempel. Parentetiska system Detta är också känt som referens för författare-datum och involverar användning av en delreferens, endast författaren och datumet, inom en parentes med fullständig information på sista sidan av hela dokumentet. Detta används ofta i APA-, Harvard- och MLA-referensstilar.


De vanligaste referensstilarna är APA, MLA, Oxford, Harvard och Chicago Reference Styles. Här är en kort diskussion om de olika referensstilarna som du kan använda i din uppsats. Detta behövs när informationen eller idén du använder kommer från en annan källa. På samma sätt, när du parafraserade, sammanfattade eller citerade en annan författare, måste du också ange ett citat i texten, alltså, och ett citat i texten. Det finns vissa fall när det finns två olika källor men samma författare och utgivningsår är samma. För att särskilja dem måste en liten bokstav bifogas årtalet. Citat Citaten ska ingå inom citattecken med referenscitatet efter citaten.


Citat måste vara identiska med originalkällan, men några små ändringar är acceptabla. Referenslista Format Vanligtvis presenteras referenslistan i slutet av artikeln. Ett citat är ett kort omnämnande av källan du fick informationen från, vanligtvis i mitten eller slutet av en mening i brödtexten i ditt stycke. Det brukar förkortas för att inte distrahera läsaren för mycket från ditt eget skrivande. Den första är i APA-format. Den andra är i MLA-format:. En referens är den fullständiga informationen om en källa som du listar i slutet av artikeln. För varje citat, se ovan, måste det finnas en motsvarande referens i slutet av uppsatsen som visar mer information om den källan. Tanken är att läsaren kan se källan i texten, dvs.


de kan titta på citatet och om de vill ha mer information kan de hoppa till slutet av sidan och ta reda på exakt hur de ska gå tillväga för att hitta källan. Återigen kommer jag att visa dig hur du gör det i APA- och MLA-format:. Rulla bara med slagen. Att referera i en uppsats är viktigt. Detta är ett stort misstag av nybörjarstudenter. Det här är vad du behöver göra istället:. Din lärare kommer med största sannolikhet att ge dig vetenskapliga tidskriftsartiklar eller bokkapitel att läsa för läxor mellan lektionerna. Du kanske till och med har pratat om de tilldelade läsningarna i dina seminarier och handledningar. De tilldelade läsningarna är mycket viktiga för dig. Du bör definitivt citera de tilldelade läsningarna som är relevanta för ditt uppsatsämne i din utvärderande uppsats om inte din lärare säger åt dig att inte.


Så citera de tilldelade läsningarna för att visa din lärare att du läst de vetenskapliga artiklarna som din lärare gav till dig. Detta kommer att fördjupa dina kunskaper! Se det faktiskt som en möjlighet att utveckla djupare förståelser av ämnet! När du läser expertkällor, sträva efter att fånga upp några nya pärlor av kunskap som du kan diskutera i dina uppsatser. Några saker du bör vara uppmärksam på när du hittar källor att referera till:. Du kanske tror att du redan kan massor av information om ämnet och vara redo att dela dina berg av kunskap med din lärare. Även om du inte håller med experterna, måste du ändå säga vad de tycker! Och det är därför jag inte håller med. Så, ja, du måste referera för att säkerhetskopiera varje påstående. Försök att referera två gånger i varje stycke för att uppnå detta.


De fungerar för alla - från nybörjare till avancerade! Att referera är svårt och mycket specifikt. Du måste veta var du ska placera din kursiv stil, var kommatecken går och om du ska använda en initial för fullständigt namn för en författare. De berättar att de kan generera citatet åt dig. Din uppgiftsöversikt ska berätta vilken typ av referens du ska använda. Olika stilar inkluderar: APA Style, MLA Style, Chicago Style, Harvard Style, Vancouver Style ... och många fler! Du måste ta reda på vilken stil du behöver använda och ladda ner din cheat sheet. Du kan hoppa in på google för att hitta ett fuskblad genom att skriva i google-fältet:. Ditt universitet kan också erbjuda ett fuskblad åt dig. Ladda ner en pdf-version av det refererande stilfusket, skriv ut det och placera det på din anslagstavla eller vid din sida när du skriver din uppsats.


Det finns bra och dåliga källor att citera i en uppsats. Du bör endast citera källor skrivna, kritiserade och redigerade av experter. Detta visar att du har förmågan att hitta information som är auktoritativ. Istället fick du information från personen som är en absolut expert på ämnet. Dela gärna denna infografik på sociala medier, med dina lärare och dina vänner:. För tio år sedan hade studenterna bara sin onlineuniversitetssökningsdatabas för att hitta artiklar. De där universitetsdatabaserna suger. Google Scholar är bättre på att hitta de källor du vill ha. Däremot förlitar sig de flesta universitetssökdatabaser endast på artiklars titlar.


Använd kraften i världens bästa sökmotor för att hitta vetenskapliga källor. Obs: Google och Google Scholar är olika sökmotorer. Sök sedan på google scholar med nyckelord. Så leta efter källor som ser relevanta ut som har en direktlänk till källan. Om du verkligen gillar idén med den första källan rekommenderar jag att du kopierar titeln och provar din universitets sökdatabas online. Ditt universitet kan ge dig fri tillgång. Din lärare kommer att vilja se att du kan använda både tilldelade läsningar och göra din egen ytterligare forskning för att skriva en toppuppsats. Jag rekommenderar att du börjar med de tilldelade läsningarna och försöker få ut så mycket information som möjligt, och sedan hittar dina egna ytterligare källor utöver det med Google Scholar.


Så om din uppsats har 10 citat, är en bra blandning 5 tilldelade läsningar och 5 läsningar du hittat själv. Som en allmän regel gäller att ju nyare källan är desto bättre. Den bästa tumregeln som de flesta lärare följer är att du bör sträva efter att mestadels citera källor från de senaste 10 åren. Jag brukar acceptera källor från de senaste 15 åren när jag markerar uppsatser. En nyskapande text är en som skrevs av en absolut gigant inom ditt område och revolutionerade ämnet. Men i alla andra stycken, sträva efter två citat. När du blir säkrare med dina referenser kan du blanda ihop detta lite. Du kan naturligtvis citera en källa mer än en gång under hela uppsatsen. Du kan citera samma källa i andra, fjärde och femte styckena.


Du vill att din markör ska se att du har konsulterat flera källor för att få ett brett utbud av information om ämnet. När du kommer till slutet av din uppsats, kontrollera för att se hur många källor som finns i sluttextreferenslistan. En bra tumregel är att 1 källa anges i referenslistan per ord. Det tar mindre än 20 sekunder och ger din referenslista en stark professionell finish:. Du kommer vanligtvis att upptäcka att hela din referenslista hamnar i olika teckenstorlekar och stilar.

No comments:

Post a Comment